A digitalizálás az élet minden területére beférkőzik, így az életmentést is egyre hatékonyabbá teszi. És itt nem csupán a digitális műszerek és high-tech gépek elterjedésére kell gondolni, hanem olyan kézenfekvően egyszerűnek tűnő feladatokra, mint az iratkezelés. Lássuk, hogyan érinti az iratdigitalizálás a modern egészségügyet!

A jövő minden téren a digitális egészségügyé

Ahogy növekszik az internet és a digitális technológiák szerepe a társadalomban, egyre több egészségügyi szolgáltatás is áthelyeződik az online térbe. Az elmúlt évek legfontosabb hazai újítása az EESZT, azaz az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér, amely többek között segít a beteg kórlapjának nyomon követésében, illetve azonnal elérhetővé teszi a legfontosabb egészségügyi dokumentumokat. A világjárvány tekintetében különösen fontosnak bizonyulhat ez a rendszer, hiszen abból a PCR-tesztek eredményeit mind a beteg, mind pedig az orvos lekérheti, leegyszerűsítve a különböző statisztikák elkészítését.

Digitalizálás a papírmentes adminisztrációért

Azonban nem csupán a Covid-tesztekről készül digitális dokumentum – a gyógyítási folyamat egészét papírmunka kíséri végig. Egy-egy kórház akár sok tízmillió oldal iratot is tárolhat, hiszen a különböző kórlapok, jelentések, jegyzőkönyvek és egyéb dokumentumok az elmúlt évtizedekben mind papíralapon készültek. Az iratkezelés rengeteg energiát von el egy-egy intézmény dolgozóitól, ezek nyomtatása, raktározása, az iratok közötti keresgélés mind időigényes, illetve költséges feladat. A digitalizáció csökkenti az adminisztrációs terheket, így az egészségügyi intézmények hatékonyabban optimalizálhatják erőforrásaikat.

Hiteles dokumentumok digitális formában

Az iratdigitalizáció és a megfelelő dokumentumkezelő rendszer használata megkönnyítheti az egészségügyi intézmények napi működését, ráadásul úgy, hogy minden dokumentum hitelessége ugyanolyan mértékben garantálható, mint a papíralapú iratok esetében. A digitalizációval elkerülhető a nyomtatás, minimalizálható a raktározás, egyszerűbbé tehető a dokumentumokban való keresés, ugyanakkor hitelesen a digitális dokumentumok esetében is hitelesen kezelhetők az aláírások. Ahhoz, hogy a különböző digitális iratok hitelessége megegyezzen a papíralapú dokumentumokéval, elektronikus aláírással, illetve időbélyegzéssel kell bizonyítani, hogy a digitalizálás után nem módosították a dokumentumot.

Kérdése merült fel az iratdigitalizációval kapcsolatban?