Mindenkit váratlanul ért, amikor a COVID-19 lecsapott a világra. Volt, aki vállat vont, volt, aki megijedt, volt, aki a járvány gyors eltűnésében hitt, és volt, aki úgy érezte, a pandémia és a vele érkező változások még sok ideig velünk maradnak majd. Ki-ki a saját életén, illetve a munkájában és üzlete működésében tapasztalhatja, hogy kinek lett igaza. A Covid bizony nem csak a szükségszerű maszkviseléssel jár együtt, hanem a cégek működésének átformálódásával.
A COVID-19 és a digitális transzformáció
A digitális átalakulás nem ma kezdődött, hanem egy évtizedek óta tartó folyamat. A COVID-19 megjelenése azonban évekkel repítette előre a cégeket a digitalizáció útján – már amelyik felismeri és képes követni az új trendeket. A járvány elterjedésével egyre több cég váltott hirtelen home office-ra, és a kezdeti ijedtség után hamar fel is ismerte, hogy az új foglalkoztatási modell nem feltétlenül rossz a cégnek. Sőt, bizonyos vállalatok esetében az otthoni munkavégzés a dolgozók produktivitásnak és munkakedvének növelését okozza, miközben a cég spórolhat a kisebb iroda fenntartásán és az üzlet digitális útra terelésén.
A távoli munkavégzésnek ugyanakkor megvannak a maga követelményei, hiszen ha egy-egy munkavállaló távolról dolgozik, meg kell teremteni számukra azt a digitális infrastruktúrát, ami ezt lehetővé teszi. A kommunikáció szoftverek mellett ez az iratkezelés megváltozására is kihat, megnövelve a digitalizálás szükségességét.
Digitalizálás és új hozzáállás az adatokhoz
A digitalizálás azonban nemcsak annyit jelent, hogy nem kell többé papíralapú dokumentumokat tologatni, nem kell szerződések tömegét lapozgatni, ha valamit ki akarunk keresni, vagy hogy nem kell hatalmas irattárakat fenntartani a dokumentumok kezeléséhez. Természetesen ez mind igaz, de a digitalizálás ennél sokkal nagyobb perspektívákat is megnyit a cégek számára.
A számlák, szerződések, kifizetések, bevételek, leltárak és a céges kommunikáció digitális kezelése soha nem látott adatmennyiséget szolgáltat a cégvezetők számra, amit kellő leleményességgel hatékonyan használhatnak fel a versenyelőny megszerzésére. Az adatok átfogó elemzése persze a legtöbb kis- és középvállalkozás számára még egy új terület, azonban ha egy cég sikeres akar lenni egy egyre kiszámíthatatlanabb világban, nyitottnak kell lenni a változások felé.